logo

Geef je website een boost met deze 30 SEO Tips

Search engine optimalisatie (SEO) lijkt vaak op iets magisch. Om direct alle factoren van SEO goed te begrijpen is veel kennis noodzakelijk. Maar wanneer u weet op welke manier de basis van SEO in elkaar steekt kunt u:

  • De organische bezoekers van je website enorm vergroten
  • De conversies binnen de site enorm vergroten en verbeteren
  • Meer leads en meer omzet genereren

Ondanks wat er soms over SEO wordt beweerd, is het zeker niet dood. Zelfs de beste content heeft vaak net een extra zetje in de rug nodig om nog beter gevonden te worden.

Dit is de reden dat dit artikel zeker van pas zal komen. Of u nu een gevorderde SEO specialist bent of een beginner dit artikel geeft inzicht in de meest essentiële elementen die nodig zijn voor een succesvolle SEO strategie. En bovendien ontvangt u direct een handige on-page SEO checklist die goed gebruikt kan worden bij het optimaliseren van uw webteksten.

Inhoudsopgave

Waarom is SEO belangrijk?

Wellicht heb je vernomen dat SEO steeds minder belangrijk zou worden in 2017 maar het tegendeel is waar. Zoekmachine optimalisatie is nog even belangrijk als voorheen. Het is dus van enorme waarde wanneer je weet op welke manier zoekmachines bepalen of een website meer bezoekers zal ontvangen. Vaak is dit gericht op de wijze hoe de content is vastgelegd. Content die bovendien is voorzien van de juiste elementen om nog beter gevonden te worden. Wanneer je SEO op een goede manier toepast leer je dus als het ware op welke manier je nog meer bezoekers op je website mag ontvangen.

6 tips om een zoekwoord analyse uit te voeren

Een zoekwoord analyse is noodzakelijk om te begrijpen welke zoekwoorden belangrijk zijn wanneer bezoekers zoeken via de reguliere zoekmachines. Vanuit deze analyse zul je uiteindelijk de belangrijkste zoekwoorden,  synoniemen en onderwerpen kunnen benoemen voor de content binnen je website. Het is dus belangrijk wanneer je een artikel binnen je website gaat schrijven een zoekwoordanalyse uit te voeren.

Tip 1: Maak gebruik van Google Zoekwoordplanner

Google zoekwoordplanner is een zeer handige tool binnen Google Adwords waarmee je direct kunt onderzoeken welke zoekwoorden populair zijn. Naast de informatie over hoe vaak de zoekwoorden worden gebruikt (volume) krijg je ook een goed beeld in de concurrentie als de alternatieve zoekwoordideën. In onderstaande video kunt u zien hoe dit werkt.

Tip 2: Maak gratis gebruik van de SERPs.com’s database

Snel en eenvoudig zoekwoorden opvragen met synoniemen en bijbehorende synoniem zoekwoorden voor je artikel. De keyword research database geeft je al direct een goed beeld van alle gebruikte zoektermen die belangrijk kunnen zijn.

Op deze manier kun je dit uitvoeren

  1. Ga naar de keyword research database
  2. Type een zoekwoord in en klik op ‘search’.
SERPS zoekwoord analyse

Tip 3: Maak gebruik van SEMRush om de moeilijkheid te bepalen

Wij gebruiken zelf MOZ om de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord te kunnen bepalen. Wanneer je niet direct een betaald abonnement wilt inzetten is SEMRush een goed en gratis alternatief.

SEMRush heeft de mogelijkheid om met een gratis account de Keyword Difficulty tool te gebruiken.

  1. Ga naar SEMRush en maak een gratis account aan.
  2. Kies aan de linkerzijde van het scherm voor de Keyword Difficulty tool.
  3. Vul maximaal 10 zoekwoorden in die je wilt controleren.
semrush keyword check

BONUS TIP: Het kiezen van effectieve zoekwoorden vereist een goede strategie. Als uw blog nog nieuw is kan het beter zijn om u te richten op zoekwoorden met een lage concurrentie (onder 50%). Zelfs als ze geen hoog zoekvolume hebben. Echter als uw blog al enige tijd bestaat en u voldoende autoriteit heeft opebouwd dan kunt u overwegen alleen te gaan voor zoekwoorden met meer dan 500 – 1000 maandelijkse zoekopdrachten.

Tip 4: SEMRush gebruiken om de beste zoekwoorden van uw concurrenten te vinden

Wanneer je wilt weten voor welke zoekwoorden je concurrent goed scoort kun je nog beter scoren met je webteksten.

SEMRush heeft de mogelijkheid om met een gratis account uw concurrenten analyseren.

  1. Login op het net aangemaakte SEMRush account.
  2. Kies aan de linkerzijde van het scherm voor de Organic Research tool.
  3. Vul de domeinnaam in van je concurrent.
organische analyse semrush

Tip 5: Google zoekwoordplanner gebruiken voor het analyseren van uw concurrenten

We hebben al gezien dat de zoekwoordplanner van Google handig is om zoekvolumes voor bepaalde zoekwoorden te bepalen. Hoe vaak wordt een bepaalde zoekterm maandelijks gebruikt.

Maar de Google zoekwoordplanner kan je ook goede ideeën geven voor zoekwoorden via de directe concurrenten.

Met de Google Adwords zoekwoordplanner kunt u ook uw concurrenten analyseren

  1. Login op het net aangemaakte Google Adwords account.
  2. Kies voor nieuwe zoekwoorden invoeren.
  3. Vul de domeinnaam in van je concurrent.
  4. Bekijk de resultaten van zoekwoorden en ideeën in het resultaatscherm onderin.
zoekwoordplanner concurrentieanalyse

De resultaten vanuit de analyse van uw concurrent in de zoekwoordplanner geeft direct een mooi overzicht van alle zoekwoorden waarop deze wordt gevonden. Vergeet ook niet de advertentiegroepideeën te bekijken.

zoekwoordplanner_concurrentieanalyse resultaat

3 Bonus Tips voor een concurrentieanalyse

Zoek eens via www.google.nl op een aantal populaire zoekwoorden en bekijk de eerste 10 resultaten eens zorgvuldig:

Stap 1

Welke manier gebruiken uw concurrenten het zoekwoord in hun pagina?

Stap 2

Welke zoekwoorden gebruiken mijn concurrenten nog meer op deze pagina?

Stap 3

Waarom willen ze gevonden worden op dit zoekwoord? Wat is het doel hiervan, informeren, actie ondernemen of iets verkopen?

Tip 6: Je webteksten schrijven naar de templates van zoektermen van Google

Wanneer u nog meer diepgang wilt uitvoeren naar het gebruik van goede zoekwoorden die veel verder gaan dan alleen gerelateerde zoekwoorden dan komt u vast wel eens de term LSI tegen. LSI staat voor (Latent Semantic Indexing) en is de wijze waarop zoekmachines alle benodigde zoektermen voor een bepaald onderwerp verzameld. Zo worden zoekwoorden verrijkt met gerelateerde woorden die ook met het onderwerp te maken kunnen hebben. Wanneer je bijvoorbeeld een zoekwoord als de noordpool bekijkt zal het heel goed kunnen zijn dat de woorden ijseskimo, ijsbeer of walvis hierbij horen. Maar op welke manier heeft een zoekmachine als Google dit dan bepaald en welke belangrijke synoniem woorden zijn er dan? Dit is natuurlijk niet iets wat openbaar is maar wel doordat bepaalde websites met goede content blijkbaar beter scoren dan andere. Een manier om hier dus achter te komen is door de top 10-20 posities op een zoekwoord te analyseren op het gebruik van alle webteksten. Wanneer je hier alle woorden analyseert zul je zien dat de zoekwoorden die vaker gebruikt worden blijkbaar een belangrijke input kunnen leveren aan je artikel. Alleen het analyseren van die zoekwoorden is natuurlijk enorm arbeidsintensief.

Met behulp van de gratis LSI analyse tool “Ulimate keyword Hunter” is dit een fluitje van een cent.

Met de Ultimate Keyword hunter tool bepaal je snel belangrijke zoekwoorden

  1. Ga naar de website van Ultimate Keyword hunter.
  2. Kies voor de button Download Now.
  3. Vul uw e-mail adres in en vraag de software gratis aan.
  4. U ontvangt op het opgegeven e-mail adres een e-mail met de download link.
  5. Installeer de software op een Windows machine
  6. Bekijk de instructie video hieronder.

2 SEO Meta Tags tips voor optimale snippets

Meta-tags zijn fragmenten van tekst die ​​in uw website of blog’s pagina code staan.

HTML-metatags zijn officieel pagina tags die tussen de open en sluit kopteksten staan in de HTML-code van een pagina. De tekst in deze tags wordt niet weergegeven maar geeft de browsers (of andere webdiensten) specifieke informatie over de inhoud van de pagina. Eenvoudig gezegd het “verduidelijkt” de pagina zodat een browser begrijpt waar de inhoud over gaat.

Er zijn twee meta tags die u nodig heeft voor elke pagina op uw website. Zij zijn de meta titel en de meta description tag.

De meta titel tag vertelt gebruikers en zoekmachines waar uw webpagina over gaat. Ondertussen geeft de meta description tag de lezers meer informatie over uw pagina. Beide worden weergegeven in de zoekresultaten van de zoekmachine (SERP’s).

meta tags

Tip 7: Hoe je sterke meta title tags schrijft

Er zijn drie essentiële elementen (plus één die optioneel is) om een ​​goede meta title te schrijven:

  • De meta title van uw pagina of bericht mag vanaf mei 2016 maximaal 70 karakters lang zijn. Google kapt alles langer dan deze lengte af.
  • Het primaire zoekwoord waar je op wilt ranken moet zover mogelijk links staan.
  • De Meta title moet (indien van toepassing) een waarde propositie bevatten om bezoekers uit te nodigen te klikken.
  • Daarnaast kunt u uw bedrijfsnaam aan het einde toevoegen. Dit kan u helpen bij het versterken van uw merk maar het neemt ook extra ruimte in beslag.

Tip 8: Hoe schrijf je een sterke Meta omschrijving

Hier zijn enkele belangrijke technische aandachtspunten om te onthouden bij het schrijven van goede meta omschrijvingen:

  • De Meta omschrijving mag maximaal 156 tekens lang zijn. Nogmaals Google zal alles meer dan deze lengte afkorten.
  • De beschrijving moet net lang genoeg zijn om een ​​nuttige beschrijving van uw bericht te geven.
  • Het moet uw primaire zoekwoord bevatten. Hoewel de meta omschrijving geen invloed heeft op de rankings helpt een zoekwoord wel de lezer te informeren waar het over gaat.

BONUS TIP:

Wil je zien wat je Meta titel en meta omschrijving eruit komt te zien voor het publiceren? Gebruik een gratis online SERP preview tool. Hier zijn drie verschillende opties:

SERP Preview Tool

Een SERP preview tool kan nuttig zijn om te zien hoe uw zoek fragmenten verschijnen voor het publiceren van uw blog bericht.

Binnen SMIDIT kan ik mijn passie voor marketing en ondernemen omzetten in groei voor de organisatie. Ik spar graag met klanten en ben inhoudelijk als commercieel verantwoordelijk. Daarnaast ben ik altijd op zoek naar nieuw talent.

LEAVE A COMMENT