logo

Geef je website een boost met deze 30 SEO Tips die je niet mag missen

Search engine optimalisatie (SEO) lijkt vaak op iets magisch. Om direct alle factoren van SEO goed te begrijpen is veel kennis noodzakelijk. Maar wanneer u weet op welke manier de basis van SEO in elkaar steekt kunt u:

  • De organische bezoekers van je website enorm vergroten
  • De conversies enorm vergoten en verbeteren
  • Meer leads en meer omzet genereren

Ondanks wat er soms over SEO wordt beweerd, het is zeker niet dood en zelfs de beste content heeft vaak een extra zetje in de rug nodig om nog beter gevonden te worden.

Dit is de reden dat dit artikel zeker van pas zal komen. Of u nu een gevorderde SEO specialist bent of een beginner dit bericht biedt een fundament van de meest essentiële elementen die nodig zijn voor een succesvolle SEO strategie. En bovendien ontvangt u direct een handige on-page SEO checklist die direct gebruikt kan worden bij het optimaliseren van uw webteksten.

Inleiding

  • 6 tips om een zoekwoord analyse uit te voeren
  • 2 meta tags tips voor optimale snippets
  • 7 SEO schrijftips voor betere content
  • 4 SEO afbeeldingstips
  • 3 interne link tips om over optimalisatie te voorkomen
  • 5 eenvoudige linkbuilding tips
  • 4 extra WordPress SEO tips
  • 3 tips om het succes af te dwingen

Waarom is SEO belangrijk?

Wellicht heb je vernomen dat SEO steeds minder belangrijk zou worden anno 2016 maar het tegendeel is waar. SEO is even belangrijk als voorheen en nog steeds is het van enorme waarde wanneer je weet op welke manier je goed kunt scoren met goed geschreven content die bovendien is voorzien van de juiste elementen om nog beter gevonden te worden. En dus ook meer bezoekers te mogen ontvangen.

6 tips om een zoekwoord analyse uit te voeren

Een zoekwoord analyse is noodzakelijk om te begrijpen welke zoekwoorden belangrijk zijn en op welke manier bezoekers zoeken via de reguliere zoekmachines. Vanuit deze analyse zul je uiteindelijk de belangrijkste zoekwoorden synoniemen en onderwerpen kunnen benoemen in je website tekst.

Tip 1: Maak gebruik van Google Zoekwoordplanner

Google zoekwoordplanner is een zeer handige tool binnen Google Adwords waarmee je direct kunt onderzoeken welke zoekwoorden populair zijn. Naast de informatie over hoe vaak de zoekwoorden worden gebruikt (volume) krijg je ook een goed beeld in de concurrentie als ook de mogelijkheid voor alternatieve zoekwoordideën. In onderstaande video kunt u zien hoe dit werkt.

Tip 2: Maak gratis gebruik van de SERPs.com’s database

Snel en eenvoudig zoekwoorden opvragen met synoniemen met bijbehorende synoniem zoekwoorden voor je artikel.

Op deze manier kun je dit uitvoeren

  1. Ga naar de keyword research database
  2. Type een zoekwoord in en klik op ‘search’.
SERPS zoekwoord analyse

Tip 3: Maak gebruik van SEMRush om de moeilijkheid te bepalen

Wij gebruiken zelf MOZ om de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord te kunnen bepalen. Wanneer je niet direct een betaald abonnement wilt inzetten is SEMRush een goed en gratis alternatief.

SEMRush heeft de mogelijkheid om met een gratis account de Keyword Difficulty tool te gebruiken.

  1. Ga naar SEMRush en maak een gratis account aan.
  2. Kies aan de linkerzijde van het scherm voor de Keyword Difficulty tool.
  3. Vul maximaal 10 zoekwoorden in die je wilt controleren.
semrush keyword check

BONUS TIP: Het kiezen van effectieve zoekwoorden vereist een goede strategie. Als uw blog nog nieuw is kan het beter zijn om u te richten op zoekwoorden met een lage concurrentie (onder 50%). Zelfs als ze geen hoog zoekvolume hebben. Echter als uw blog al enige tijd bestaat en u voldoende autoriteit heeft opebouwd dan kunt u overwegen alleen te gaan voor zoekwoorden met meer dan 500 – 1000 maandelijkse zoekopdrachten.

Tip 4: SEMRush gebruiken om de beste zoekwoorden van uw concurrenten te vinden

Wanneer je wilt weten voor welke zoekwoorden je concurrent goed scoort kun je nog beter scoren met je webteksten.

SEMRush heeft de mogelijkheid om met een gratis account uw concurrenten analyseren.

  1. Login op het net aangemaakte SEMRush account.
  2. Kies aan de linkerzijde van het scherm voor de Organic Research tool.
  3. Vul de domeinnaam in van je concurrent.
organische analyse semrush

Tip 5: Google zoekwoordplanner gebruiken voor het analyseren van uw concurrenten

We hebben al gezien dat de zoekwoordplanner van Google handig is om zoekvolumes voor bepaalde zoekwoorden te bepalen. Hoe vaak wordt een bepaalde zoekterm maandelijks gebruikt.

Maar de Google zoekwoordplanner kan je ook goede ideeën geven voor zoekwoorden via de directe concurrenten.

Met de Google Adwords zoekwoordplanner kunt u ook uw concurrenten analyseren

  1. Login op het net aangemaakte Google Adwords account.
  2. Kies voor nieuwe zoekwoorden invoeren.
  3. Vul de domeinnaam in van je concurrent.
  4. Bekijk de resultaten van zoekwoorden en ideeën in het resultaatscherm onderin.
zoekwoordplanner concurrentieanalyse

De resultaten vanuit de analyse van uw concurrent in de zoekwoordplanner geeft direct een mooi overzicht van alle zoekwoorden waarop deze wordt gevonden. Vergeet ook niet de advertentiegroepideeën te bekijken.

zoekwoordplanner_concurrentieanalyse resultaat

3 Bonus Tips voor een concurrentieanalyse

Zoek eens via www.google.nl op een aantal populaire zoekwoorden en bekijk de eerste 10 resultaten eens zorgvuldig op:

Stap 1

Welke manier gebruiken uw concurrenten het zoekwoord in hun pagina?

Stap 2

Welke zoekwoorden gebruiken mijn concurrenten nog meer op deze pagina?

Stap 3

Waarom willen ze gevonden worden op dit zoekwoord? Wat is het doel hiervan, informeren, actie ondernemen of iets verkopen?

Tip 6: Je webteksten schrijven naar de templates van zoektermen van Google

Wanneer u nog meer diepgang wilt uitvoeren naar het gebruik van goede zoekwoorden die veel verder gaan dan alleen gerelateerde zoekwoorden dan komt u vast wel eens de termLSI tegen. LSI staat voor (Latent Semantic Indexing) en is de wijze waarop zoekmachines alle benodigde zoektermen om een bepaald onderwerp verzameld. Zo worden woorden verrijkt met allerlei gerelateerde woorden die meer met het onderwerp te maken hebben als een eskimo, ijsbeer en de noordpool bijvoorbeeld bij elkaar kunnen horen.

Binnen SMIDIT kan ik mijn passie voor marketing en ondernemen omzetten in groei voor de organisatie. Ik spar graag met klanten en ben inhoudelijk als commercieel verantwoordelijk. Daarnaast ben ik altijd op zoek naar nieuw talent.

LEAVE A COMMENT