logo
4 Soorten Chatbots

4 Soorten Chatbots

SMIDIT / Chatbots / 4 Soorten Chatbots

De mogelijkheden met chatbots groeien hard. Momenteel zien we vooral vier type chatbots:
1. Gamificatie
2. Informatie
3. Inspiratie
4. Verkoop

Gamificatie

Hier vindt de meeste interactie plaats. De bots worden gebruikt voor een spel.

Denk hierbij aan het testen van kennis via een chatbot quiz. Je kan eindeloos veel verschillende ‘paden af’ met een gesprek. Daardoor kun je een quiz goed in een bot stoppen en aan het einde de gebruiker zijn testresultaten laten zien. Bij deze resultaten kun je dan een passend stuk content plaatsen dat past bij het geteste kennisniveau van de gebruiker.

Dit kan je meer websitebezoekers of leads opleveren.

Informatie

Een bot kan goed ingezet worden om informatie te verschaffen aan gebruikers.

Neem klantenservice. Aan de hand van informatieve screeningsvragen kan een probleem snel worden achterhaald. Vaak zijn 80% van de vragen die je customer service binnen krijgt al eerder gevraagd. Hiervoor heb je tenslotte een FAQ sectie op je website. Helaas lezen mensen die niet altijd. Je bot zal het probleem vinden en de gebruiker leiden naar de juiste FAQ. Is het toch een unieke vraag, dan heeft de service medewerker al alle nodige informatie om de vraag meteen te kunnen beantwoorden.

Dit ontzorgt je customer service medewerkers.

Inspiratie

Sequences

Communiceren is niet altijd een middel, soms is het een doel. Interactie is vaak ook gewoon leuk!

Chatbots zijn een middel om leuke ideeën op een originele manier voor te schotelen.

Tijdens de warme dagen stelt de ecommerce chatbot eBay shopbot je zomervolle producten voor zoals barbecues en plastic zwembadjes. De recepten chatbot van Allerhande heeft een optie ‘inspireer mij’ wanneer je vraagt om een recept. Je hoeft niet altijd een suggestie te hebben die perfect past bij de persoon. Originele ideeën zijn soms net zo goed. Zo lang het maar interessant genoeg is.

Hiermee zorg je dat mensen vaker terug komen om gebruik te maken van je bot.

Verkoop

Wees waar je klanten zijn. Bedrijven moeten naar de klanten gaan, niet andersom.

Daarom is ook het verkopen van producten aan te raden via een Facebook Messenger chatbot.

Net als een verkoper ga je de product categorieën af totdat je een passend product voor kan stellen aan de klant. Leidt de klant vervolgens naar de website met het product al in het winkelmandje. Stel vragen gerelateerd aan product categorieën en budget. Zo creëer je een echte sales chatbot.

Je kan hier ook gebruik maken van gamificatie door een leuke test voor te schotelen. Inspiratie kan ook gebruikt worden om originele of populaire producten voor te stellen in het begin van het gesprek.

Zo genereer je meer directe verkopen. Dit werkt zowel voor bestaande als huidige klanten.

Interesse in een eigen chatbot? Je bent bij het juiste adres ;-).

ManyChat bot laten maken?

Neem contact op en we gaan samen in gesprek om de talloze mogelijkheden van chatbots te ontdekken.

Projecten van SMIDIT

JA, IK WIL EEN CHATBOT
contact opnemen

Contact opnemen met SMIDIT

Robert-Jan

Online Marketeers & Chatbot Experts





    Meer weten over ManyChat chatbots?