logo
Facebook Chatbots

Facebook Chatbots

Facebook Messenger als nieuw marketing kanaal voor het winnen, behouden en servicen van klanten
SMIDIT / Chatbots / Facebook Chatbots

In totaal zijn er 1.3 miljard actieve gebruikers op Facebook Messenger. Al deze mensen zijn te bereiken met een Facebook Messenger chatbot. Een totale markt van 1.3 miljard gebruikers die jaarlijks nog steeds in omvang toeneemt! Mensen zijn al actiever op messenger apps dan social media apps.

Nu het mooie: deze mensen hebben nog nauwelijks interactie met chatbots. Niet omdat ze niet werken, maar omdat ze er nog nauwelijks zijn. Wanneer jij een Facebook chatbot inzet ben je waarschijnlijk de eerste in jouw regio of industrie. Een unieke kans om op een innovatieve manier met klanten in contact te komen.

Wat is een Facebook chatbot?

Een Facebook chatbot is een soort robot in Facebook Messenger gelinkt aan een Facebook bedrijfspagina welke een gesprek aangaat met een gebruiker. Dit kan zijn om producten onder de aandacht te brengen, vragen te beantwoorden of andere services te verlenen. Het gesprek is voorgeprogrammeerd via een programma of uniek te programmeren door middel van Artificial Intelligence.

Waarom zou je een chatbot inzetten?

Momenteel opent rond de 90% een bericht van een Facebook chatbot. 80% Reageert erop en uiteindelijk klikt gemiddeld 30% op een link. Vergelijk dat eens met email marketing waar gemiddeld 20% een mail opent en maar 2% op een link klikt.

Deze cijfers zijn zo ontzettend rooskleurig omdat Messenger marketing nog in zijn kinderschoenen staat! Nu het nieuw is worden mensen er enthousiast van. 20 Jaar geleden was email marketing aanzienlijk lucratiever. Mensen kregen nog nauwelijks emails, dus als je een email kreeg was je ook daadwerkelijk geïnteresseerd en ging je het lezen. Nu zit iedereen z’n inbox stampvol.

Voor de Facebook chatbot geldt hetzelfde; nu mensen er nog nauwelijks gebruik van maken is het heel lucratief voor jou als bedrijf om er in te stappen.

De mogelijkheden van een Facebook Messenger chatbot

Onderstaande mogelijkheden zijn zowel geautomatiseerd als handmatig uit te voeren. Je hebt altijd duidelijk inzicht in wat mensen doen met je chatbot. Zo verbeter je de chatbot aan de hand van data.

Genereer leads of verkopen

Stuur mensen naar de chatbot voor een interactief gesprek. De content wordt aangepast aan de reacties van de lezer. Hierdoor stuur je altijd berichten die zijn afgestemd op de reacties. De chatbot genereert leads en klanten terwijl jij er niks voor hoeft te doen. Chatbots zijn dan ook een vorm van hyperpersonalisatie en marketing automation.

Automatiseer een deel van je klantenservice of bedrijfsproces

Veel vragen die binnen komen bij de customer service zijn hetzelfde. Een chatbot kan deze veelgestelde vragen van tevoren al beantwoorden. Is er toch menselijk contact nodig, dan is het probleem van tevoren al duidelijk zodat de customer service het probleem sneller kan oppakken.

Klantretentie en branding

Blijf top of mind. Wanneer iemand een gesprek is aangegaan met je chatbot wordt deze automatisch een subscriber. Je kunt deze persoon dan op een later moment weer een bericht sturen. Zo kun je nieuwe blogs naar subscribers sturen, bepaalde evenementen onder de aandacht brengen of ander interessant nieuws onder de aandacht van de klant brengen.

Benieuwd naar onze eigen Facebook chatbot? Ontmoet Rob in Facebook Messenger.

Bekende voorbeelden van Messenger bots

KLM bluebot: sales & service in één

KLM is een echte voorloper met haar Messenger bot. Via de bot kun je op een natuurlijke manier vluchten boeken. Na de boeking krijg je actuele informatie over je vlucht en je boarding pass. Ideaal. Je leest een Facebook Messenger bericht sneller dan een email. Andere vliegtuigmaatschappijen maken nog veelvoudig gebruik van email.

Hiernaast zie je hoe makkelijk het is om een ticket te boeken via de Messenger app.

Het leukste om je af te vragen: als dit al kan voor een vliegticket, zou het dan ook niet kunnen voor de producten van je eigen bedrijf? Niet alleen voor sales, maar ook customer care en een stukje service!

De Allerhande chatbot: content marketing & klantretentie

Een uitstekend voorbeeld om betrokken te blijven binnen je doelgroep. Allerhande laat klanten terugkeren door leuke receptenvoorstellen. Het gaat hier niet om sales, maar puur om content marketing. Recepten voorstellen die passen bij de voorkeuren van de klant. Zo maak je je doelgroep tevreden en blijf je top of mind.

Hiernaast kunnen mensen zich ook opgeven om dagelijks recepten te krijgen van Allerhande. Een ideale manier om meer websitebezoeken te genereren. Alle recepten linken altijd naar ah.nl.

eBay Shopbot: keiharde ecommerce sales

De volgende Facebook chatbot is van de gigantische ecommerce website eBay. Wanneer je met de eBay shopbot begint te praten geeft deze je gelijk al een suggestie. Sidenote: op het moment van schrijven is het al tijden extreem warm en zonnig in Nederland.

Nog een voorbeeld van het verkopen van producten via een chatbot. Wanneer klanten al een idee hebben van wat ze willen is het makkelijk om suggesties te doen door productcategorieën te definiëren. Als begin is het aan te raden om een leuke suggestie te doen. eBay had ook kunnen vragen of je leuke cadeau ideeën wil hebben of wil kijken naar de meest verkochte producten van de afgelopen week.

De shopbot inspireert mensen door het doet van productvoorstellen die passen bij de huidige tijd en geeft de mogelijkheid om heel direct de klant te begeleiden in het verkoopproces.

Interesse in een eigen chatbot? Hier ben je op het juiste adres ;-).

Facebook chatbot laten maken?

Neem contact op en we gaan samen in gesprek om de talloze mogelijkheden van chatbots te ontdekken.

Projecten van SMIDIT

JA, IK WIL EEN CHATBOT
contact opnemen

Contact opnemen met SMIDIT

Robert-Jan

Chatbot Expert





    Meer weten over Facebook chatbots?