logo
ManyChat

ManyChat

Een blik in de features van ManyChat
SMIDIT / Chatbots  / Facebook Chatbots / ManyChat

Als je dit artikel leest neem ik aan dat je al bekend bent met Facebook chatbots. (Zo niet, lees dan hier alles over Facebook chatbots en wat ze kunnen betekenen voor je bedrijf.) Na wat onderzoek ben je ManyChat tegengekomen. Hier ga ik je een blik geven in ManyChat om alle mogelijkheden bloot te geven. Zo hoef je zelf geen demo aan te maken om alles te ontdekken.

Wat is ManyChat?

ManyChat is een Messenger Marketing platform waarmee je chatbots kan maken. Deze chatbots kun je gebruiken voor sales, marketing en klantenservice.

Als marketeer of ondernemer zoek je altijd de nieuwste manieren om klanten binnen te halen en onder de aandacht te komen. Je bedrijf onderscheiden van de rest is het doel.

Om te testen of messenger marketing waardevol kan zijn voor je bedrijf wil je dit natuurlijk snel en lean doen. ManyChat is de Facebook Messenger bot builder die je hiermee kan helpen. Hier ga ik je haarfijn uitleggen wat de mogelijkheden van deze bot bouwer. Je krijgt meteen een kijkje zonder dat je een account hoeft aan te maken.

De ManyChat Features

Het Dashboard

Hier zie je hoeveel subscribers je momenteel hebt. Wat subscribers zijn? Wanneer iemand een interactie heeft met je Facebook bot wordt deze een subscriber. Je kunt hem/haar dan op elk moment een broadcast sturen (hier later meer over, voor nu: zie het als het versturen van een mail). Subscribers zijn als het ware je mailbestand. Hoe meer, hoe beter.

Manychat-dashboard

Het opzetten van een bericht

Berichten kunnen onderdeel uitmaken van allerlei dingen. Zo heb je:

  • Welkomst bericht
  • Opt-in bericht (wanneer iemand subscriber wordt)
  • Opt-out bericht (wanneer iemand zich uitschrijft als subscriber)
  • Standaard antwoord
  • Bericht als onderdeel van een sequence (hier zo meer over)

Eerst zie je het bericht in de ManyChat editor, daarna zie je een voorbeeld van het bericht op mobiel.

Sequences

Sequences

Nu gaan we door naar de echte actie! Sequences zijn te vinden onder het menu ‘Flows’. Hier link je meerdere berichten aan elkaar. Je kunt namelijk voor ingestelde antwoord knoppen zetten onder elk bericht. Afhankelijk van het antwoord, stuur je dan een ander bericht.

De gebruiker kiest dus verschillende opties en aan de hand van zijn keuzes komen er verschillende berichten naar voren. Hier zie je een sequence van een quiz die bestaat uit 4 vragen.

Deze bot geeft na elke respons direct een antwoord. Je kan bijvoorbeeld ook een sequence maken waarin je een week lang elke dag een blogartikel stuurt.

Nu je al deze mooie berichten en sequences hebt gemaakt komt het volgende; hoe krijg je bezoekers naar je chatbot?

Broadcasts

Waar automatische flows automatisch gaan, gaat Broadcasting… niet automatisch. Dit is een eenmalig bericht dat je stuurt naar al je subscribers. Hiermee kun je evenementen, producten, nieuws, nieuwe artikelen, etc. Onder de aandacht brengen. Er zijn drie verschillende soorten Broadcasting. Facebook heeft namelijk een aantal regels gesteld aan Messenger als marketing kanaal om de kwaliteit zo hoog te houden voor de gebruikers.

  • Promotional broadcast: hiermee kun je advertenties en andere promoties mee verspreiden. Dit kun je alleen sturen naar mensen die in de afgelopen 24 uur interactie hebben gehad met je chatbot.
  • Follow-up Broadcast: aan het einde van de 24 uur is het mogelijk om een follow-up bericht te sturen. Na deze broadcast is het niet mogelijk om een promotional broadcast te sturen tot er weer een interactie heeft plaatsgevonden met de gebruiker.
  • Subscription broadcast: deze berichten mogen geen advertenties of promotiematerialen bevatten. Ze mogen op elk moment verzonden worden.

De reden dat achter deze regels is om gebruikers tegen spam te beschermen. Zo worden zowel de gebruikers als Facebook Messenger als marketing kanaal beschermd.

De kracht van marketing communicatie zit hem in de segmentatie. Hoe beter je de boodschap kan afstemmen op de gebruiker hoe beter converterend deze zal worden. Op basis hiervan kun je mensen een broadcast sturen:

  • Tags. Je kunt mensen die bepaalde acties hebben gedaan taggen.
  • Opt-in widgets. Stuur iedereen die via een specifieke growth tool met je in contact is gekomen.
  • Flows. Iedereen die in een specifieke automatische flow zit, kan getarged worden voor een broadcast.

Growth Tools

Elke growth tool is een manier om bezoekers aan te sporten naar je chatbot te gaan. Laten we ze stuk voor stuk afgaan.

  • Bar: plaatst een balk bovenin je website.
  • Slide-In: een kleine pop-up onderaan je website.
  • Modal: een pop-up in het midden van je scherm.
  • Page Takeover: een pop-up die je hele scherm in beslag neemt.
  • Button: een knop die je overal in je website kan plaatsen.
  • Box: een box die je overal op je website kan plaatsen.
  • Landing Page: een gehele pagina die je toewijdt aan de bot.
  • Messenger Ref URL: een URL die naar je bot leidt.
  • Facebook Ads JSON: een manier om via een FB Ad mensen direct naar je bod te leiden.
  • Facebook Comments: laat je bot automatisch een bericht sturen naar iedereen die een comment achterlaat op een specifieke FB post.
  • Facebook Messenger Code: vergelijkbaar met een QR code maar dan alleen te gebruiken via…. Facebook Messenger!
  • Customer Chat: plaats een chatbox op je website die mensen gebruiken via hun Messenger account.
  • Checkbox: Gebruik een checkbox op je website om mensen subscriber te laten worden voor je bot.

Voordat je een growth tool toepast op je website, moet deze geïntegreerd worden. Dit doe je door een stukje code te zetten op je website in de <head>. Daarnaast zet je de code de growth tool op de plek waar je deze wilt hebben.

Het is altijd aan te raden om verschillende tools te gebruiken. Zo test je welke het beste werkt. Welke het beste werkt is bij elk bedrijf en elke doelgroep anders.

Live Chat

In de sequences, berichten en broadcasts die je stuurt kun je mensen ook de optie geven om met een mens te chatten. Zo kom je persoonlijk in aanraking met je potentiële klanten. Waarvoor is het zoal handig om de Live Chat in te zetten?

  • Feedback vergaren van klanten
  • Om erachter te komen op wat voor nieuwe producten of services ze zitten te wachten
  • Door op een persoonlijke manier iets te verkopen
  • Het verlenen van klantenservice om moeilijke vragen te beantwoorden die de chatbot niet kan beantwoorden

Keywords

Als laatste kun je keywords gebruiken. Hiermee stel je voor gedefinieerde reacties in op bepaalde woorden. Bijvoorbeeld: typt iemand het woord ‘speakers’ dan reageert jou bot automatisch met een lijst van alle services die je biedt. Zo maak je de chatbot wat dynamischer.

Wanneer je gebruik maakt van keywords is het aan te raden om aan te geven dat mensen ook kunnen typen tegen de chatbot. Wanneer je de ander altijd laat reageren via knoppen zal deze nooit uit zichzelf ineens een bericht gaan typen voor de chatbot.

ManyChat is een Facebook chatbot. Interesse in een eigen chatbot? Je bent bij het juiste adres ;-).

ManyChat bot laten maken?

Neem contact op en we gaan samen in gesprek om de talloze mogelijkheden van ManyChat bots te ontdekken.

Projecten van SMIDIT

JA, IK WIL EEN CHATBOT
contact opnemen

Contact opnemen met SMIDIT

Over ons

Robert-Jan & Niels

Online Marketeers & Chatbot Experts






Meer weten over ManyChat chatbots?

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!