Doelgroep
Een doelgroep die in marketing termen ook wel target audience wordt genoemd is een afgebakende groep mensen of bedrijven waar een product, dienst, boodschap, campagne of bedrijf zich op richt. De doelgroep kan vrij specifieke eigenschappen bezitten zoals sociale klasse, leeftijd, geslacht, hobby’s, functie, woonplaats of opleiding. Het is enorm belangrijk vanuit het perspectief van communicatie naar je doelgroep om een duidelijk beeld te hebben van je doelgroep.
Effectief communiceren met je doelgroep
De wijze waarop je naar je doelgroep communiceert zal ook moeten aansluiten op de verwachtingen van je doelgroep. Heel bepalend hierbij zal de juiste keuze zijn voor het juiste marketingkanaal waarmee je deze doelgroep kunt bereiken. Bij een bushalte voor een school is de kans groot dat je hier scholieren kunt bereiken met een goede billboard in de bushalte. Online kun je deze doelgroep wellicht ook bereiken in online communities voor games of sport. Maar ook kun je een doelgroep van ondernemers beter bereiken bij een businessclub dan een community voor games. Het marketingkanaal welke je uiteindelijk inzet kan verschillend zijn maar is vaak afhankelijk waar de doelgroep graag is vertegenwoordigd. Hoe specifieker het onderzoek naar je doelgroep is uitgevoerd en via welke marketingkanalen vertegenwoordigd des te beter zal het resultaat zijn van je communicatie.
Doelgroepanalyse uitvoeren
Bekende online marketeers als Frank Kern doen altijd een uitgebreide doelgroepanalyse om uiteindelijk een product of dienst onder de aandacht te brengen. Omdat ze hun doelgroep goed begrijpen en op een effectieve wijze de twijfels als ook de toegevoegde waarde goed kunnen verwoorden zijn ze extreem effectief.
Wanneer je goed weet welke wensen en eisen er door je doelgroep aan jou product of dienst worden gesteld kun je door een effectieve wijze van communiceren meer resultaat bereiken.